tillbaka

 

GOTT LIV �r en v�lproducerad skiva, allts� raka motsatsen till Underlig v�rld. S�ngerna �r skrivna mellan juli 2006 till mars 2007.

Vi b�rjade g�ra akustiska gigg och togs emot v�ldigt v�l p� spelningar. Jag hade ox� b�rjat g�ra mer soulinspirerade l�tar och f�ra in lite mer gospel och blues �n tidigare. Vilka ocks� blev roligare att spela. N�got vi �ven ville ha ner p� skiva. Receptet var: ut med br�tiga elgitarrer och in med akustiska gitarrer, mandolin och kontrabas. "Korta ner l�tarna, g�r dem intressanta", sa Limme. Sen gjorde han ett h�stjobb f�r att f� till denna p�rla i skivsamlingen!

 

 

Inspelad i Dynamic Recordings av Carl-Magnus Consitt och Limme Johnsson under sommaren 09

Producerad och arrangerad av Limme Johnsson

Mixad av Carl-Magnus Consitt och Limme Johnsson

Mastrad av Peter In de Betou p� Tailormaid Production

 

 

S�ng: Larson

Gitarrer, mandolin, orgel, piano, munspel, e-bow, k�r, synt: Limme Johnsson

Pedal-steel, elgitarr, bouzouki: Pierre Engstr�m

Elbas, kontrabas: Patrik Gliveson

Trummor, congas, skrammel: Carl-Magnus Consitt

K�r: Agnes W�stfeldt

 

Allt jag borde ha l�rt mig � sista dagarna i en relation som redan upph�rt. En h�lsning till det som komma skall. En sk�l p� innerg�rden, sensommargrillning tillsammans med n�gra fr�n bandet och v�ra flickv�nner. Gitarrerna �kte fram mot nattkvisten och vi sj�ng f�r stj�rnorna och ljuset trots att det �r f�rbjudet enligt blekingska lagar att spela onyktert. Dagen efter skrevs den h�r p� s�ngkanten. Ensam hemma. Bara jag och g�rdagskv�llen i ryggen. R�kandes i f�nstret ut mot gatan, Statoilmacken mittemot, n�gra bilar sv�nger in, tankar upp och k�r iv�g. Andra promererar f�rbi och vidare ner mot Sveriges vackraste tr�dg�rd, Brunnsparken. Vi m�ste alla stanna upp och tanka oss sj�lva. T�mma h�rddisken, programmare av och bygga den d�r visionen, dr�mmen som en murbr�cka in i evigheten.

 

Gott liv � s�ngen �r ett enkelt svar p� I wish I was a punkrocker, �tminstone de f�rsta raderna, sen blev det n�got annat. Ett gott liv, vad nu det �r. Minns att jag munh�ggs lite med en s� kallat andligt verksam person som inte tyckte att ilska h�r hemma i en ren v�rld. Att alla uttryck av r�dsla �r tecken p� att jag inte �r fri. Jag tyckte att det d�r andliga dravlet bara leder till �n fler dygder och passitivitet. Det vi b�r inom oss b�r vi. Och det m�ste ut p� n�got s�tt, i n�gon form. Ibland i en s�ng.

 

Jag m�ste vara fri � F�rsta l�ten som skrevs till plattan. Under tiden jag jobbade som st�dare p� Ronneby kommun v�xte texten fram samtidigt med att ett tv� �r l�ngt f�rh�llande monterades ner bit f�r bit. P� n�got s�tt f�rs�kte jag s�tta fingret p� vad frihet �r.

 

V�lkommen hem � f�rst skriven till en trubadur i blekinge. N�r den skrevs t�nkte jag i alla fall p� honom och hans fru, deras tv� barn, hans liv p� v�garna med musik och sin dr�m att leva med musiken. Dock; det viktigaste f�r honom �r barn och fru. Utan dem skulle dr�mmen inte vara v�rt n�gonting.

Tv� m�nader efter att den skrivits satt jag sj�lv i samma situation och kunde inget annat �n att beh�lla s�ngen sj�lv.

 

Sympati med dom d�da � Rolling Stones spelade in Sympathy with the devil i ett otal versioner. Jean-Luc Godard dokumenterade och klippte ihop en v�rld som minst sagt var splittrad. Sextitalets uppl�sning. Flowers in the dirt.  Det h�r �r ytterligare ett f�rs�k att lappa ihop den tid vi lever i. Som vanligt har jag stulit textfragment och bilder ur m�starnas verk.

 

Katarina � Efter n�gra m�naders boende i en stor fyrarummare i en alltf�r liten stad blev tillvaron alltmer oh�llbar. Hon d�k in som en �ngel under h�stkanten och till sist sa jag upp kontraktet p� l�genheten, packade sl�pet ett sista lass, la nyckeln i brevinkastet och sa adj� till alla fina grannar. Sedan sv�ngde jag ut p� E22: an p� v�g mot �ngelholm. M�blerna staplades i ett b�tskjul, sedan k�rde jag upp till dig och du bj�d p� frukost i ditt tr�nga k�k. Och en del av mig sitter antagligen kvar d�r �n.  

 

Fri att �lska � sista l�ten skriven f�r plattan. �nnu en k�rleksf�rklaring skriven dagen efter att vi f�rlovat oss. Ta det som ett l�fte �lskling. Promise.

 

N�gon som du � n�got inspirerad av Van Morrison, sj�lvklart g�r det inte att g�ra honom r�ttvisa. Men sno lite av en feeling kan man alltid g�ra. S� l�nge man talar sanning �r det faktiskt helt ok.

 

Allt jag beh�ver, allt jag vill ha � jag och Pj�r k�rde upp till G�teborg f�r att k�ra ett akustiskt gigg p� restaurang Jord. P� v�gen hem lyssnade vi p� P3 soul och en dokument�r om Wilson Picket, karakteristiskt ber�ttad av Mats Nilesk�r. Mina �gon gick i kors, jag sl�ppte av Pj�r i Helsingborg f�r �vernattning och v�nde hem till �ngelholm och l�genheten nere vid kyrkan. Dagen efter l�g n�gra klassiska soulackord i A-dur och texten petades ner i all sin enkelhet. Tack Wilson!

 

Mellan himmel & jord � en avdammad melodi kombinerad med lite nya ackord och en text baserad p� urklipp satta p� kylsk�pet ersattes av fr�gan: vilken v�g mellan himmel och jord ska jag g�? Hur g� p� lina, hur h�lla balans?

 

G�teborg � en dr�m. G�teborgskalas och hela stan sjunger, dock inte min s�ng, folkmassor tr�ngs kring gator och torg och ensamt vandrar jag upp mot hotellet, checkar in i ett rum med f�nster mot en innerg�rd. T�nker p� livet, t�nker p� dig. Morgonen d�rp� g�r jag ut i stad som st�das och saneras och morgonsolen lyser in i kaf�et jag satt mig. T�nker p� livet, t�nker p� dig. T�nker p� kvinnor, t�nker p� m�n. T�nker p� makt, t�nker p� motsatsen. T�nker p� mening, t�nker p� oss. Ser oss bel�gra stan, flytta hit igen, skaffa l�genhet, ta del av utbudet. Under eftermiddagen skrivs skivkontrakt, sitter p� ett enkelt kontor bland drivor av skivor och pratar inspelning, turn� och utanf�rskap. Mittemot sitter min samarbetspartner. Nere i Sk�ne v�ntar min fru.